Michael Rübsamen
Studievägledare
Om Kändisjournalistik
On Celebrity Journalism
Författare
Summary, in Swedish
Avhandlingen undersöker hur journalister bygger inbjudande berättelser för publiken och underlättar parasociala relationer i processen. Studien finner att kändisjournalistikens utmärkande drag kommer ur genrens funktion att både rapportera om och konstruera kändisar. Genren definierar sin egen verklighet genom att använda en distinkt melodramatisk stil, blanda starka känslor och en strikt journalistisk reportagestil, låna stilelement från både hårda och mjuka nyheter när den tenderar att fokusera berättelser på hur kändisar närmar sig och övervinner hinder. Studien visar vidare hur journalister använder den melodramatiska genrens konventioner för att göra mediehändelser till engagerande samlingspunkter genom att skildra dem genom kändisens ögon. Vidare undersöker studien hur varje journalistisk text fungerar som en förmedlad mikrointeraktion mellan kändisar och publik och hur de olika texterna länkar ihop varandra till ett pågående meta-narrativ som låser in kändisen och publiken i en parasocial relation. Slutligen, visar avhandlingen hur mediala arenor påverkar kändisars karriärer genom att erbjuda olika möjligheter till framträdanden och journalistiska framställningar. Avslutningsvis hävdar avhandlingen att celebrifiering är en biprodukt av journalistiska metoder där kändisar hanterar sina känslor för att underlätta engagemang för individer och de sammanhang de uppträder i. Genom att framställa dem som extraordinära aktörer med en önskan att åstadkomma och övervinna hinder för att uppfylla en dramatisk konflikt, skapar journalister tilltalande och engagerande narrativ som bjuder in publiken att engagera sig och delta i kändisars medierade vardag.
Avdelning/ar
- Medie- och kommunikationsvetenskap
- Institutionen för kommunikation och medier
- Administration
- DigitalHistory @ Lund
Publiceringsår
2022-06-03
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Studies in Media and Communication
Issue
27
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Lund University
Ämne
- Media and Communications
Nyckelord
- celebrity culture
- Media Analysis
- kändiskultur
- journalistik
- press
- media and communication studies
- genre analysis
- glamour
- Celebrity studies
- journalism
- media and communication studies
- glamour
- press
- genre analysis
- social status
Status
Published
Projekt
- On Celebrity Journalism
Forskningsgrupp
- DigitalHistory @ Lund
Handledare
- Gunilla Jarlbro
- Tobias Olsson
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1104-4330
- ISSN: 1104-4330
- ISBN: 978-91-8039-286-0
- ISBN: 978-91-8039-285-3
Försvarsdatum
23 september 2022
Försvarstid
10:00
Försvarsplats
Hörsalen, SOL, Helgonabacken 12, Lund
Opponent
- Anne Jerslev (Professor)